Er werd eind maart een grote hoop compost voor het hek van onze volkstuinen gestort. Ik geef zelden mest aan mijn planten, aan de groenten niet en aan de bloemen al helemaal niet. Dat komt omdat ik geen zin heb om me te verdiepen in compost, stikstof, kali, magnesium. Gewoon gedroogde koemestkorrels kunnen ze krijgen, dat is het enige wat ik heb aangeschaft. Hallo, het is maar gewoon bloemkool, denk ik simpel, geen hogere wiskunde.
Nou vooruit, ik maak wel mijn eigen gier van brandnetels. Ik doe de netels in een grote bak, giet er water erop en het goedje 2 weken laten staan. Die gier giet ik vooral bij de aardappelen en de tuinbonen tegen de kevers, luizen en rupsen. En het is ook voedzaam. Verder doe ik niets.
Toch , of moet ik zeggen, dus, blijven mijn koolrabi s kleiner dan die van Huub. En dan die bloemkool van Pierre,foto 5 kilo zegt ie!
Naast mij hoor ik buurman Frank , hij jubelt over de groei en de hoogte van zijn artisjokken, over de grote bladeren, over de baby sjokjes die nu al tevoorschijn komen. De plant is pas 2 jaar oud, maar zijn kippenmest heeft wonderen verricht. Ik krab ik me achter de oren.
En als Monique links voorin roept dat ze al een hele bussel asperges heeft kunnen steken en ik bij mij pas 3 zielepieten zie staan, krijg ik het benauwd. Zij heeft aspergemest gegeven. Mest speciaal voor asperges. Ja dahag, ik ga toch niet voor elke plant speciale mest aanschaffen? Ik vraag nog eens rond.
Peter aan de rechterkant van mijn tuin vertelt enthousiast over zijn keutelsoep: hij haalt de keutels bij de pony manege op de Mergelweg, die zijn allang blij dat ze van al die drollen af zijn. Drie liter water erbij en dan bij elke nieuwe aanplant een schep van dat stinkspul. De compost vindt hij niks, vorig zat er plastic doorheen. Ook mijn overbuurman zegt dat het slechte mest is, het stinkt, er zitten beesten erop, te scherp. Maar de tuin van hovenier Appie is totaal bedekt bedekt met een dikke laag compost van de gemeente. Zijn tuin is altijd prachtig.
Ik ga naar de tuinen beneden: Aleid zegt dat de compost voldoende moet zijn met af en toe wat paardenmest. Nog iemand van beneden die ik niet ken, zegt dat hij patentkali gebruikt. Wat is dat nou weer. Ik ga bijna de tomaten planten, ik lees dat ze veel voeding nodig hebben, zeewier zou er goed voor zijn.
Het is wel grappig om te zien hoe iedereen rustig zijn gang gaat. Maar helaas, ik ben niet meer rustig, ik word hier gek van. Ik blijf met vragen zitten: welke plant krijgt wat en wanneer en waarom? Wanneer is het voldoende, wanneer is de bodem uitgeput? Hellup!
Margriet Meeuwesen

